تکنولوژی

کامپیر24 | بررسی آیین‌نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی

کامپیر24 | بررسی آیین‌نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی

کامپیر24 | بررسی آیین‌نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی

به گزارش ایسنا، در این نشست که به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و با حضور دکتر پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزارت علوم، مدیران آن حوزه و روسای پژوهشگاه‌ها عضو مجمع، با موضوع بررسی آیین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی برگزار شد. 

دکتر پیمان صالحی با اشاره به این‌که بررسی آیین‌نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار دارد، گفت: همان‌گونه که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها صحبت شد قرار است تا موضوعاتی مانند اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و آیین‌نامه دوره تحقیقاتی پسا دکترا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از موضوعات مهمی نیز که در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قراردارد، بررسی آیین‌نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی است. تنوع گسترده‌ای در این آیین‌نامه وجود دارد و آیین‌نامه فعلی در برخی پژوهشگاه‌ها به درستی اجرا نمی‌شود. لذا این آئین‌نامه دارای اشکالاتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. ما در این جلسه یکسری چارچوب‌ها و حداقل‌ها را تعریف می‌کنیم و جزئیات را پژوهشگاه‌ها با توجه به ماموریت خودشان اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به برخی موازی کاری‌ها در پژوهشگاه‌ها گفت: اگر می‌خواهیم در مورد موضوعات ملی و تقسیم کار ملی صحبت کنیم در این جلسه مناسب است و تقسیم کار ملی می‌بایست در این شوراها صورت پذیرد.

صالحی همچنین ادامه داد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان متولی آمار آموزش عالی می‌تواند با تهیه و ارسال گزارش‌های مدیریتی دوره‌ای برای مدیران حوزه ستادی و روسای دانشگاه‌ها کمک ارزنده‌ای در تصمیم گیری برای مسیر آموزش علی کشور بکند و خواستار آن شد تا موضوع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها در دستور کار جلسات آتی مجمع قرار گیرد.
 

صرفاً مقاله نمی توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد

دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر در کشور خیلی با روش‌های علم سنجی ارتباط نداریم و باید این ارتباط بیشتر شود.

وی ادامه داد: اکنون مقاله تبدیل به ملاقه شده است. ما در پژوهشگاه ساعت موظف نداریم و مهم این است که محقق درگیر مسئله باشد و امکانات نیز در اختیار وی قرار گیرد. صرفاً مقاله نمی توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد و مقاله یکی از ترشحاتی است که یک محقق سال‌ها با آن درگیر است.

لاریجانی گفت: طرح پژوهشی هم در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی، علوم انسانی مفاهیم مختلفی دارد و باید هرساله در شورای علمی مورد ارزیابی قرار گیرد. فعالیت‌های محقق نیز مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی شود یک محقق در پژوهشگاه با یک محقق خوب در دنیا مورد ارزیابی قرار گیرد که در چه افقی قرار دارد. مقاله نمی‌بایست تنها خروجی یک محقق باشد و باید به‌صورت مداوم سخنرانی و نشست‌های تخصصی علمی نیز داشته باشد. تدریس نیز خیلی مهم است زیرا که تدریس ذکات علم است. هدایت دانشجو و شاگردپروری و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد نیز یکی از مواردی است که می بایست در آیین‌نامه جدید مورد توجه قرار گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم به نقل از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، در این نشست همچنین اعضا نظرات خود را در خصوص آیین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی ارائه کردند که عمده محورهای آن بدین شرح است:

آسیب شناسی وضعیت فعلی

متناسب سازی ساعت موظف اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها

توجه به تفاوت ماهیت پژوهشگاه‌ها با یکدیگر

استفاده از تجربیات بین‌المللی

توجه به حوزه ماموریت تخصصی پژوهشگاه‌ها

توجه به تنوع اعضای هیئت علمی

توجه به ارزیابی اعضای هیئت علمی در آیین‌نامه

تفویض اختیار به پژوهشگاه‌ها

همچنین در این جلسه دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا؛ رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن خوش آمد به دکتر عالمی نیسی رئیس مرکز تحقیقات جمعیتی کشور و دکتر حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان اعضای جدید مجمع از زحمات دکتر علیدوستی رئیس سابق پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تقدیر کرد و ادامه داد: با توجه به صحبت‌های مطرح شده در نشست اجلاس روسای دانشگاه‌ها مقرر شد موضوع بررسی آیین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی در دستور کار مجمع قرار گیرد.

دکتر اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گزارشی از اقدامات صورت گرفته با مشارکت برخی از پژوهشگاه‌ها عضو مجمع در خصوص بررسی آیین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی را ارائه و پیشنهادهای این کارگروه را برای حاضرین تشریح کرد.

وی گزارشی از عملکرد ۹ ماهه موسسه ارائه کرد که؛ جمع آوری آمار آموزش عالی، پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان، عقد تفاهم‌نامه انجام طرح‌های تحقیقاتی کوتاه مدت به سفارش وزیر علوم، عقد تفاهم‌نامه با سازمانهای مختلف، اتمام ۸ طرح پژوهشی و انجام ۲۱ طرح پژوهشی در دست اجرا، برگزاری ۶ پنل تخصصی و ۱۸ نشست علمی و تدوین فرم “ازما” از جمله مهترین اقدامات صورت گرفته در این گزارش بود.

انتهای پیام

کامپیر24 | بررسی آیین‌نامه تعیین موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی 2021

لینک مطلب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا